Hoitaja
6.10.2021Teksti: Maaria Keskitalo, kuva Linda Seppäläinen

HILDA innostaa vetäytyvänkin asukkaan yhteisöllisyyteen

Ikipihlaja Sarahelmessä eri aikakausien musiikki synnyttää jalan vipatusta ja luontosisällöt saavat asukkailta kiitosta. Henkilökunta iloitsee HILDAn käyttöraporttien kätevästä seurattavuudesta sekä arkea helpottavasta työvälineestä.

Mänttä-Vilppulassa sijaitseva Ikipihlaja Sarahelmi on toiminnalliseen arkeen erikoistunut yksikkö, jonka jokaiseen arkityövuoroon on nimetty virikevastaava. 60-paikkaisessa Sarahelmessä on neljä yksikköä, joista jokaisessa HILDA-palvelu kuuluu olennaisesti arkiseen toimintaan. Palvelupäällikkö Susanna Laaksonen kertoo palvelun olevan osa jokaista vuoroa ja löytäneen paikkansa henkilöstöä innostavana työvälineenä.

– HILDA on juurtunut meillä jokapäiväiseen arkiseen käyttöön. Esimiestasolla saan sen käytöstä paljon hyvää dataa: helppolukuisista ja visuaalisista tilastoista näen reaaliaikaisesti, minä päivinä ja mihin kellonaikaan palvelua käytetään. On ollut mukava todeta, että meillä palvelua hyödynnetään tasaisesti pitkin viikkoa, hän kuvailee.

Eniten HILDAn äärellä vietetään aikaa aamupalan jälkeen, jolloin aamupäivä kuluu mukavasti yhteisen olemisen merkeissä lounasta odotellessa. Toinen aktiivinen hetki on iltapäivällä. Silloin sisältöpalvelun parissa latautuvat erityisesti sellaiset asukkaat, joille päivälepo ei maistu. Myös iltahetkiin HILDAsta löydetään sopivaa seurattavaa.

Televisio on Sarahelmen arjessa muutenkin keskeinen elementti, joten HILDAn käyttö sopii luontevasti yksikön toimintaan. Susanna Laaksonen, vastaava sairaanhoitaja Mervi Kangas ja lähihoitaja Linda Seppäläinen kertovat televisio-ohjelmien saavan herkemmin kritiikkiä.

– HILDAn sisällöistä sen sijaan emme kuule asukkailta mitään negatiivista. Televisio-ohjelmista sen erottaa selkeys, he arvioivat.

HILDA luo yksikköön turvallisuuden tunnetta

Sarahelmen asukkaat innostuvat monien muiden hoivayksiköiden tapaan eri aikakausien musiikista, joka saa aikaan jalan vipatusta. Tuolijumpat taas ovat erityisesti henkilöstön mieleen helpon toteutettavuutensa ansiosta. Jokainen asukas voi osallistua jumppahetkiin oman tasonsa mukaan.

– Koen, että HILDA on meille mahdollisuus: aina hoitajalle ei välttämättä tule uusia ideoita mieleen, mutta palvelu on joka tilanteessa käyttövalmis ja luonteva työkalu, Linda Seppäläinen kertoo.

Susanna Laaksonen kertoo saaneensa jo HILDA-palvelun käyttöönottokoulutuksessa kokemuksen siitä, että yksiköstä tulevat sisältöideat kuullaan ja toiveisiin reagoidaan. Ideoita yksikössä syntyykin. Sarahelmeläisten mukaan sisältöpalvelu palvelee arkea parhaiten silloin, kun se tukee muuta toimintaa ja synnyttää yhteistä tekemistä.

– HILDAssa pidän myös sen luomasta turvallisesta fiiliksestä: sen ääreen asukkaan voi jättää joskus yksinkin hyvällä mielellä. Ei ole pelkoa siitä, että sisällöt kylväisivät yllättäen kauhua tai ikäviä muistoja, mitä televisio-ohjelmien kohdalla voi joskus tapahtua. Uhkaavia elementtejä tai säikähtämisen vaaraa ei palvelussa ole, Linda Seppäläinen kuvailee.

Seppäläinen kertoo yllättyneensä siitä, miten muistisairas ihminen viihtyy ja keskittyy HILDA-palvelun sisältöjen äärellä. Susanna Laaksonen puolestaan kertoo saaneensa etenkin palvelun käyttöönoton alussa palautetta siitä, miten palvelun käyttämiseen ottavat osaa myös sellaiset asukkaat, jotka tavallisesti eivät toimintaan osallistu.

– Monen muistisairaan kohdalla palvelun seuraaminen rauhoittaa levottomia tilanteita. HILDA kutsuu yhteisöllisyyteen sellaistakin asukasta, jolle yhdessäolo ei muuten ole luontaista.

Sulje

Varaa etätapaaminen

Ehdota sinulle sopivaa aikaa kuullaksesi, miten Kardemummo voi edesauttaa asukkaidenne sekä henkilöstönne hyvinvointia. Tapaaminen hoituu näppärästi videoyhteyden kautta. Tarvitset vain tietokoneen sekä selaimen.