27.4.2022Teksti ja kuva: Maaria Keskitalo

Teknologia ei väsy – digitaalisuus on luonteva suunta Helsingin Kinaporissa

Helsinkiläisessä Kinaporin seniorikeskuksessa HILDA-palvelu on ollut käytössä noin puoli vuotta. Sosiaaliohjaajana työskentelevä Rami Oksanen pitää digitaalisuuden läsnäoloa itsestäänselvänä kehityssuuntana myös vanhustyössä.

Geronomi Rami Oksanen työskentelee seniorikeskuksessa sosiaaliohjaajana. Saman katon alla on monenlaisia toimintoja: palvelukeskuksessa vapaaehtoiset järjestävät runsaasti omaa ryhmätoimintaa ja erilaisia tuokioita. Palvelutalon puolella on enemmän somaattisia haasteita kokevia, ja kahdessa ryhmäkodissa ovat muistikuntoutujat. Seniorikeskuksen alla toimivat myös arviointi- ja kuntoutusyksikkö sekä päivätoiminnan järjestäminen.

Oksasen vastuulla ovat palvelutalon asukkaat ja ryhmäkodit, mikä tarkoittaa lähes 60 asukkaan kohdalla esimerkiksi talousasioista huolehtimista, etuuksien hakemista ja yhteydenpitoa omaisten kanssa. Kun aikaa tältä kaikelta jää, sosiaaliohjaaja järjestää asukkaille toimintatuokioita. Työkenttä on vaihteleva eivätkä työpäivät juuri toista itseään. Rami Oksanen tituleeraakin itseään jokapaikanhöyläksi.

- Voi olla, että miespuolista työntekijää on myös helpompi nykäistä hihasta. Olen tottunut menemään sinne, missä apua tarvitaan, Oksanen kertoo.

HILDA tukee suunnitelmallisia toimintatuokioita

Rami Oksanen kokee HILDAn tukevan suunnitelmallisia toimintatuokioita, mutta toimivan hyvin myös spontaaneissa hetkissä: HILDA siivittää esimerkiksi sellaisia yhteisiä hetkiä, jotka tavallisesti täyttyvät jutustelusta tai lounaan odottelusta. Oksasen mukaan sekä hoitajat että asiakkaat ovat olleet mielissään palvelusta, joka on vallannut tilaa myös televisio-ohjelmien katselulta. Yksi olennainen elementti on Oksasen mielestä palvelun luoma rauhallinen tunnelma, neutraalius ja positiivissävytteisyys. Moni televisio-ohjelma ja uutiset ovat täynnä ikäviä ärsykkeitä, joiden joukossa hän pitää HILDAa hyvänä poikkeuksena: palvelua käyttäessä tietää, ettei yllätyksiä tule.

Rami Oksanen järjestää asiakkailleen toimintatuokioita, joiden aihe ja sisällöt seuraavat pääosin kalenteria. Ennen HILDAa toimintatuokioiden suunnitteluun kului valtavasti aikaa, jota nykyään säästyy, kun ideoita on helppo saada valmiina suoraan palvelusta.

- Yleensä katson ennakkoon HILDAsta, millaiset sisällöt voisivat tukea päivän teemaa. Esimerkiksi viime vuoden joulujuhlassa saimme välitettyä konsertin suoraan HILDAsta, ja Pekingin olympialaisten aikaan katsoimme talviurheiluvisaa sekä herättelimme omia urheilumuistoja, hän kuvaa.

Rami Oksanen kuvailee HILDAa käyttäjäystävälliseksi ja kertoo kuulleensa myös kollegoiltaan pääasiassa positiivista palautetta sen käytettävyydestä. Osallistavuuden elementtiä hän pitää tärkeänä: esimerkiksi Levyraati kannustaa käyttäjää keskittymään toimintaan, kun jo ennakkoon tiedetään, että kappaleiden kuuntelun jälkeen päästään niitä itse arvioimaan.

Hoitohenkilöstö voi väsähtää, mutta teknologia ei samalla tavalla väsy.

Oksanen arvioi HILDAn huomioivan paitsi ikääntyneen tarpeet yleensä, myös ottavan erityisesti huomioon heidät, joilla on diagnosoitu muistisairaus. Vaikka ikääntyneiden toimintakyky vaihtelee laidasta laitaan, pystyvät kaikki osallistumaan toimintaan omalla tavallaan: rauhallinen ja riittävän hidastempoinen kerronta mahdollistavat sen, että mukana pysyy, vaikka kognitiossa olisikin haasteita. Sama koskee muistojen herättelyä, jossa yksinkertaistaminen ja kohdistaminen toimivat.

- Ikääntynyt ei välttämättä muista lapsuuttaan kokonaisuutena, mutta voi HILDAn sisällön avulla muistaa tarkalleen, millainen pölynimuri hänen lapsuudenkodissaan on ollut. Kun asioita yksilöidään mahdollisimman konkreettisesti, lähtevät muistot liikkeelle ja leviävät, hän arvioi.

Digitaalisuuden läsnäolo on luontainen kehityssuunta

Kinaporin palvelukeskuksessa ja päivätoiminnan puolella tehdään paljon ennalta ehkäisevää työtä, ja kulunut korona-aika on herättänyt myös työntekijöissä huolta.

- Koronan aikana kaikkein liikkuvimmat asiakkaat ovat toki kärsineet vähiten, ja he ovat löytäneet pandemia-aikana muutakin aktiviteettia. Hauraimmassa asemassa olevien tilanne jää kuitenkin herkemmin pimentoon. Nyt pandemiarajoitukset alkavat onneksi vähän hellittää, mikä näkyy talossa pitkästä aikaa ihan uutena elämänä, Oksanen iloitsee.

Vaikka teknologia voidaan kokea hoitotyössä vaikeana ja kuormittavana, näkee Rami Oksanen asian täysin päinvastoin. Hän kuvailee asiakkaidensa suhtautuvan uteliaisuudella teknologiaan ja monen saavan nautintoa ihan jo pelkästään siitäkin, että näkevät erilaisten teknisten laitteiden käyttöä.

- Kun itse saavutan saman iän kuin asiakkaani nyt, olen toki tottunut teknologiaan ihan eri tavalla. Se on itsestäänselvyys, Oksanen pohtii ja jatkaa:

- Digitaalisuus tukee hoivatyötä ja ihan kaikkea työtä – näen sen mahdollisuutena, ja siihen suuntaan maailmassa mennään joka tapauksessa. Hoitohenkilöstö voi väsähtää, mutta teknologia ei samalla tavalla väsy.

Lue myös

Kaiken takana on teknologia

Tammikuu 26, 2022

Isät yrittäjien takana

Marraskuu 12, 2021

Kardemummon tiimi vahvistuu

Huhtikuu 12, 2021

Kuulo kannattelee
terveyttä

Syyskuu 30, 2019
Sulje

Varaa etätapaaminen

Ehdota sinulle sopivaa aikaa kuullaksesi, miten Kardemummo voi edesauttaa asukkaidenne sekä henkilöstönne hyvinvointia. Tapaaminen hoituu näppärästi videoyhteyden kautta. Tarvitset vain tietokoneen sekä selaimen.