Usein Kysyttyjä Kysymyksiä
24.11.2020Teksti: Tiina Leivo, kuva: Lasse Parkkila

UKK – eli usein kysytyt kysymykset HILDA-palveluun liittyen

Olen kiinnostunut HILDA-palvelusta, miten voin tutustua siihen?
Järjestämme organisaatiokohtaisia esittelytilaisuuksia Teams-etätapaamisina. Tapaaminen kestää noin 30 minuuttia eikä se sido palvelun tilaamiseen. Suosittelemme, että osallistujina olisi yksikön johtaja, vastaava sairaanhoitaja sekä mahdollisimman moni yksikön hoitaja. Tapaamisaikaa voi ehdottaa klikkaamalla ”Varaa etätapaaminen” verkkosivujen yläpalkista, sähköpostitse (asiakaspalvelu@kardemummo.fi) tai soittamalla p. 050 537 9082.

Kenelle ja millaiseen käyttöön palvelu on tarkoitettu?
HILDA on tarkoitettu erityisesti ikääntyneiden asumispalveluihin ja päivätoimintaan. Jatkuvasti uudistuvien sisältöjen tavoitteena on aktivoida ja ylläpitää ikääntyneen toimintakykyä sekä luoda positiivista tunnelmaa hoivakodin arkeen. Samalla palvelu tuo helpotusta hoitajien työhön, kun palvelusta löytyy valmiiksi mietittyjä ja tuotettuja virikesisältöjä avuksi työntäyteiseen arkeen. Tavoitteena on tuoda etuja niin asukkaille, henkilöstölle kuin johdollekin – siis koko hoivayhteisölle.

Mitä sisältöjä palvelussa on?
Sisältöä luodaan hyvin monipuolisesti, ikäihmisen toimintakyvyn eri puolet huomioiden ja myös eri vuorokaudenaikoja ajatellen. Sisältöinä on mm. luontoelämyksiä, tuolijumppia, erilaisia nojatuolimatkoja, visailuja sekä asukkaiden syntymävuoteen perustuvia musiikki- ja valokuvasisältöjä. Yhdistävä tekijä kaikissa sisällöissä on, että ne ovat vuorovaikutuksellisia ja osallistavia.

Miten usein sisällöt päivittyvät?
Palvelulupauksemme mukaisesti HILDAan julkaistaan vähintään yksi uusi sisältö joka viikko.

Millaisina aikoina HILDAa voi käyttää?
HILDA-sisällöt ovat aina käytettävissä kellonajasta riippumatta. Jos palvelu on käytössä saman yksikön useammassa ryhmäkodissa, HILDA-tuokioita voidaan järjestää vaikka kaikissa ryhmäkodeissa samaan aikaan.

Millaisen katselulaitteen palvelu vaatii?
HILDA-palvelua käytetään yhteistilan TV:n kautta. Ainoa tekninen vaatimus televisiolle on HDMI-sisääntulo. Tämä ominaisuus on ollut televisioissa jo noin 10 vuoden ajan.

Vaatiiko palvelun käyttöönotto teknistä osaamista?
Käyttöönotto ei vaadi erityistä teknistä osaamista. Käytännössä tarvitsee vain kiinnittää HILDA-boksi HDMI-johdolla televisioon – ja palvelu on saman tien valmis käytettäväksi. Käyttöönottoa helpottaa myös selkeä, kuvitettu PDF-ohje sekä opastusvideo. Tarvittaessa tuemme käyttöönotossa myös puhelimitse/videopuhelun avulla.

Saako palvelun käyttöön koulutuksen?
Järjestämme henkilökunnalle käyttöönottokoulutuksen, jossa käymme läpi keskeiset toiminnot ja sisällöt. Palvelun käyttö on erittäin helppoa kenelle tahansa, joka käyttää televisiota ja vaikkapa Netflixin tyylistä sisältöpalvelua.

Miten saamme palvelun vakiinnutettua koko henkilöstön säännölliseen käyttöön?
Palvelun vakiintuminen päivittäiseen käyttöön on usean asian summa. Yksi tärkeä asia on henkilöstöä innostava ja osallistava käyttökoulutus. Monissa hoivakodeissa on otettu HILDA-tuokio mukaan vakituiseen päiväohjelmaan. Käytön vakiintumista edistävät myös palvelun helppokäyttöisyys sekä säännöllinen sisältöjen uudistuminen.

Voivatko esihenkilöt ja hoivakodin johto seurata, kuinka usein ja paljonko palvelua käytetään?
Kyllä voi. Järjestelmästä saa reaaliaikaisesti kattavat ja selkeät käyttöraportit, joista nähdään muun muassa paljonko palvelua on käytetty ja mihin kellonaikaan. Raportit tekevät käytön näkyväksi ja auttavat todentamaan ja ohjaamaan viriketoiminnan säännöllisyyttä, ja ne on myös helppo tulostaa mukaan esim. viikkopalaveriin. Käyttäjien mielipiteitä sisällöistä saa puolestaan seurattua järjestelmän helppokäyttöisen hymiöpalautteen avulla.

Mitä HILDA-palvelu maksaa?
HILDAa käytetään kuukausikohtaisella käyttömaksulla, jonka suuruus riippuu hoivakodin asukaspaikkamäärästä sekä siitä, miten monessa televisiossa palvelua käytetään. Palvelun voi maksaa joko kuukausittaisella laskulla tai kerralla koko vuodeksi. Vuoden kertamaksusta saa yhden kuukauden verran hinnanalennusta, eli tilaaja maksaa vain 11 kk:sta.

Onko palvelulla tyytyväisyystakuuta?
Kyllä on. Jos palvelu ei syystä tai toisesta sovikaan oman hoivakodin tarpeisiin, palvelun saa irtisanoa ilman erillistä lisämaksua ensimmäisen kuukauden aikana.

Millaisen nettiyhteyden palvelu vaatii?
Palvelu tarvitsee joko langattoman WiFi -yhteyden tai langallisen Ethernet-yhteyden. Viiveettömän toiminnan ja mm. videokuvan parhaan laadun takaamiseksi suosittelemme verkon nopeudeksi vähintään 10Mb/s.

Kuinka nopeasti palvelun saa käyttöön?
Hyvin nopeasti. Postitamme HILDA-boksin tilaajalle heti käyttöönottosopimuksen hyväksymisen jälkeen, joten palvelu voi olla täydessä käytössä jo muutaman päivän päästä tilauksesta.

Mitä jos kohtaan ongelmia käytössä?
Asiakaspalvelumme ja tuotetukemme ovat käytettävissä matalalla kynnyksellä pienemmissäkin asioissa niin sähköpostitse kuin puhelimitsekin (Puh. 050 570 1245, asiakaspalvelu@kardemummo.fi). Asiakastukemme palvelee arkisin klo 9–17.

Sulje

Varaa etätapaaminen

Ehdota sinulle sopivaa aikaa kuullaksesi, miten Kardemummo voi edesauttaa asukkaidenne sekä henkilöstönne hyvinvointia. Tapaaminen hoituu näppärästi videoyhteyden kautta. Tarvitset vain tietokoneen sekä selaimen.