HILDA-päivässä opittiin yhdessä, jaettiin kokemuksia ja verkostoiduttiin

 Kardemummo järjesti ensimmäisen HILDA-koulutuspäivän helsinkiläisille palvelun käyttäjille. Monipuolista hoiva-alan asiantuntijuutta edustava joukko kokoontui toimistollemme Espoon Leppävaaraan oppimaan yhdessä uutta sekä keskustelemaan ja jakamaan kokemuksia. 

HILDA-palveluumme tarjotaan aina aluksi käyttöönottokoulutus ja sen lisäksi jatkuvaa tukea asiakaspalvelustamme. Muutama viikko sitten järjestetty HILDA-päivä oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun palvelua käyttäviä hoitajia eri työyhteisöistä kokoontui yhteen kardemummolaisten kanssa oppimaan yhdessä lisää ja jakamaan kokemuksia.

– Idea HILDA-päivän järjestämisestä lähti siitä, että halusimme kokeilla uutta tapaa tukea asiakkaitamme HILDA-palvelun käytössä. Lisäksi halusimme tarjota hoiva-alan ammattilaisille mahdollisuuden tutustua kollegoihin, jakaa tietoa ja kokemuksia sekä verkostoitua, kertoo Kardemummon myyntipäällikkö Hertta Hyrylä.

Idea HILDA-päivän järjestämisestä lähti siitä, että halusimme kokeilla uutta tapaa tukea asiakkaitamme HILDA-palvelun käytössä.

HILDA-päivä järjestettiin Kardemummon toimitiloissa Espoon Leppävaarassa. Paikalle saapui neljätoista hoiva-alalla työskentelevää hoitajaa useista eri yksiköistä. Päivä alkoi uusimpien HILDA-palvelun käyttövinkkien esittelyllä. Osallistujien toiveena oli myös jakaa yhteisiä pohdintoja siitä, miten HILDA-palvelua voidaan juurruttaa aktiivisemmaksi osaksi hoivakodin arkea, ja saada palvelusta irti suurin hyöty hoitajien työn tueksi ja avuksi. 

Tämän jälkeen työpajassa katsottiin HILDA-palvelussa olevia hoitajien ammatillista kehittymistä tukevia HOITAJA-hetkiä ja keskusteltiin niistä ryhmissä. Ryhmäkeskustelujen teemoina olivat esimerkiksi vuorovaikutus hoiva-yhteisössä, RAI-arviointi sekä itsemääräämisoikeus. 

Kun lopuksi kokoonnuttiin vielä yhteen jakamaan ajatuksia ja summaamaan päivän antia, olivat osallistujat ja kardemummolaiset yhtä mieltä siitä, että yhdessä oli opittu paljon.

 

Hoitajat jakautuivat ryhmiin keskustelemaan aiheista, kuten itsemääräämisoikeus, RAI-arviointi ja vuorovaikutus. Yhdessä kootut havainnot jaettiin lopuksi kaikkien osallistujien kesken.

Oman arjen aktiivista kehittämistä HOITAJA-hetkien avulla 

Yksi päivän tavoitteista oli verkostoituminen. Yhteistä keskustelua käytiin niin sisältöihin liittyen kuin myös tauolla kahvikupin äärellä jutellessa ja tutustuessa.

– Oli mahtavaa nähdä, miten helposti toisilleen vieraat ihmiset lähtivät keskustelemaan yhdessä. Tuntui, että löytyi paljon sellaisia yhteisiä työhön liittyviä kokemuksia, joista oli tärkeää jutella yhdessä. Samalla keskusteluissa tuntui syntyvän aivan uusiakin ideoita. Meille kardemummolaisille oli todella inspiroivaa ja opettavaista päästä osallistumaan tähän, Hertta Hyrylä kertoo.

Mukana HILDA-päivässä oli myös Kardemummon asiakkuusvastaava Rosanna Kuivalainen. Hän kertoo halunneensa nähdä ja kuulla, miten palveluun viime vuonna tulleet hoitajille tarkoitetut HOITAJA-hetket toimivat käytännössä. 

Oli todella mielenkiintoista nähdä, miten paljon HOITAJA-hetket herättivät ajatuksia ja keskustelua.

– Oli todella mielenkiintoista nähdä, miten paljon HOITAJA-hetket herättivät ajatuksia ja keskustelua. Osallistujat alkoivat nopeasti keskustella HOITAJA-hetkien teemoista keskenään sekä jakamaan ja kertomaan työhönsä liittyviä kokemuksia ja tarinoita. Iloisen rönsyileviä ryhmäkeskusteluja pääsi suorastaan suitsimaan välillä, ja sanomaan, että nyt eteenpäin seuraavaan teemaan, Rosanna Kuivalainen kertoo.

Myös hän painottaa sitä, miten kaikille – niin hoitajille kuin kardemummolaisille – oli tärkeää päästä verkostoitumaan ja tutustumaan toisiinsa päivän aikana. HILDA-palvelua kehitetään yhdessä hoiva-alan yhteisön kanssa, ja siksi kasvokkaiset kohtaamiset ovat erityisen tärkeitä.

Heidän toiveissaan korostuivat haastavat kohtaamiset hoitotyössä, samoin ylipäätään vuorovaikutukseen liittyvät teemat. 

Heidän toiveissaan korostuivat haastavat kohtaamiset hoitotyössä, samoin ylipäätään vuorovaikutukseen liittyvät teemat. 

– Olen suunnitellut tulevia HOITAJA-hetkiä, ja sain osallistujilta vinkkejä siihen, millaisista aiheista he jatkossa haluaisivat nähdä lisää sisältöjä. Heidän toiveissaan korostuivat haastavat kohtaamiset hoitotyössä, samoin ylipäätään vuorovaikutukseen liittyvät teemat. Näihin varmasti paneudumme jatkossa, Rosanna Kuivalainen sanoo.

Lisäksi kardemummolaiset saivat runsaasti muita sisältöehdotuksia sekä käyttäjäkokemuksia siitä, miten erilaiset sisällöt hoivakotien asukkaiden kanssa toimivat ja mitä asukkaat palvelulta toivovat.

HILDA-päivään osallistuneita hoitajia yhdisti halu kehittää hoiva-alan arkea.

Yhteisöllisyyttä HILDA-palvelun ympärille jatkossakin

Rosanna Kuivalainen ja Hertta Hyrylä kertovat huomanneensa, että yhteisöllisyyden kokemus vahvistui HILDA-päivässä etäkoulutusta enemmän. Myös mahdollisuus olla kouluttautumassa oman työpaikan ulkopuolella oli tärkeää, sillä osallistujien ei tarvinnut samaan aikaan päivystää tai olla tavoitettavissa asiakastyöhön. 

Osallistujat pystyivät samaistumaan toistensa kokemuksiin ja lähes jatkamaan toistensa lauseita.

Osallistujat pystyivät samaistumaan toistensa kokemuksiin ja lähes jatkamaan toistensa lauseita.

– Hoitajien ammattikunnan vahva tiimihenki näkyi meille kardemummolaisille. Osallistujat pystyivät samaistumaan toistensa kokemuksiin ja lähes jatkamaan toistensa lauseita. Yhteisöllisyys näkyi, vaikka osallistujat olivat eri työpaikoilta ja esimerkiksi osa työskenteli yksityisissä hoivayrityksissä ja toiset julkisella sektorilla. Silti kaikkia yhdisti ratkaisukeskeinen asenne, vahva halu kehittää omaa työtä sekä tarjota vanhuksille monipuolista ja mielekästä toimintaa, Hertta Hyrylä kuvailee.

HILDA-päivän positiivisen vastaanoton jälkeen Hertta Hyrylä lupaa, että seuraava HILDA-päivä järjestetään pian.

– Totta kai järjestämme! Nyt kun olemme kokeilleet tätä kerran ja todenneet idean toimivaksi, järjestämme HILDA-päiviä ihan varmasti uudelleen. 

 

Koulutuksistamme ja HILDA-päivistä tiedotetaan lisää lähempänä tapahtumia. Jos työyhteisössä herää kysymyksiä HILDA-palvelun tai HOITAJA-hetkien käytöstä, on asiakaspalvelumme kuulolla. Me Kardemummolla kuulemme myös mielellään vinkkejä, ideoita tai palautetta. Niitäkin voi kertoa asiakaspalvelullemme puhelimitse tai olla yhteydessä sähköpostilla.

Lue myös

Tilaa uutiskirje

Olen:
Kiitos liittymisestäsi uutiskirjeemme tilaajaksi!
Saat jatkossa kirjeemme kuukausittain sähköpostiisi.
Oho! Jotain meni pieleen lomaketta lähetettäessä.