Data tekee hyvää – HILDA-käyttöraportit uudistuivat

Kun HILDA-palvelua alettiin aikoinaan kehittää, yksi ajatus nousi heti keskiöön: mitä ei voida seurata, sitä ei voida myöskään kehittää. Reaaliaikaiset käyttöraportit haluttiin osaksi palvelua alusta alkaen ja syystä.

"Jo kehitysvaiheessa kävi nopeasti selväksi, että yksikön johdolle on tärkeää voida seurata helposti palvelun käytön aktiivisuutta ja myös todentaa sillä tavoin palvelun tarpeellisuus," kertoo toimitusjohtaja Samu Vatanen.

Tänä päivänä HILDA-palvelun käyttöraportit tarjoavat tarkkaa ja visuaalista tietoa siitä, miten HILDAa käytetään eri yksiköissä, ja millaisia vaikutuksia palvelulla on. 

Tiedolla johtaminen hoivatyössä

HILDA on sisältöpalvelu, joka tuo lisää toimintakykyä ja osallisuutta hoivayksiköihin. Mutta miten varmistaa, että hyväksi koettu palvelu myös todella pääsee käyttöön ja hyödyttää asukkaita laajasti?

"Data saattaa yllättää, muttei koskaan valehtele", tiivistää Samu.

Käyttöraportit eivät ole pelkkiä numeroita, vaan avaavat konkreettisen näkymän siihen, millaisia HILDA-hetkiä arjessa toteutetaan, kuinka usein ja minkälaisille toimintakyvyn osa-alueille ne kohdistuvat. Tämä auttaa kohdentamaan sisältöjä oikeisiin tarpeisiin sekä huomaamaan, jos jokin osa-alue on jäämässä vähemmälle huomiolle.

Toimintakyky ja vertailuarvot – uusia näkökulmia arjen tueksi

Uusimpien päivitysten myötä HILDA-palvelun raportointiominaisuudet ovat ottaneet merkittävän harppauksen eteenpäin. Nyt raporttien avulla voidaan tarkastella myös toimintakyvyn tukemista neljästä näkökulmasta: fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen.

"Ikäihmisen toimintakyvyn huomiointi monipuolisesti on tärkeää. Jokaiselle HILDA-sisällölle on lisätty toimintakykyluokitus, joka auttaa hahmottamaan, mihin toimintakyvyn osa-alueisiin kukin sisältö erityisesti kohdistuu," kertoo Samu.

Jokaisella HILDA-sisällöllä on toimintakykyluokitus, joka auttaa hahmottamaan, mihin toimintakyvyn osa-alueisiin hyödynnetyt sisällöt erityisesti kohdistuvat.

"HILDA-käyttöraporteista saa nopealla vilkaisulla hyvän yleiskuvan siitä, mihin osa-alueisiin toimintahetket ovat painottuneet. Tätä tietoa voi hyödyntää esimerkiksi arvioitaessa RAI-toimenpiteiden toteuttamista yksikkö- tai ryhmäkotitasolla", kehityspäällikkö Sanna Surakka jatkaa.

Toinen merkittävä uudistus on vertailuarvo, joka antaa konkreettisen ja helposti ymmärrettävän luvun yksikön aktiivisuudesta verrattuna muihin saman hyvinvointialueen/ketjun yksiköihin.

"Vertailuarvo asteikolla 0–5 kertoo nopeasti, mikä on oman yksikön käytön aktiivisuuden taso. Uskon, että vertailuarvo luo parhaimmillaan pientä tervehenkistä kisailua yksiköiden välille", sanoo Samu.

Vertailuarvot auttavat hahmottamaan yksikön HILDA-käytön aktiivisuutta suhteessa koko organisaatioon (esim. hyvinvointialue).

"Tarkoituksena ei ole osoittaa puutteita sormella, vaan lisätä toiminnan läpinäkyvyyttä ja käyttöastetta eli luoda enemmän hyviä HILDA-hetkiä asukkaille", painottaa Sanna.

Myös asiakaskohtaamiset ovat kehittyneet datan myötä.

"Olen joskus poiminut käytön aktiivisuuden perusteella ns. huippuasiakkaita, ollut heihin yhteydessä ja tiedustellut oppimismielessä, mitkä asiat edesauttavat palvelun aktiivista käyttöä. Näitä vinkkejä on ollut mahdollista jakaa eteenpäin esim. asiakkaiden täydennyskoulutuksissa", kertoo Samu.

Helppolukuiset graafiset diagrammit auttavat seuraamaan, minä viikonpäivinä ja kellonaikoina palvelua käytetään.

Käyttöraporttien kehitys jatkuu 

Raportointia kehitetään edelleen käyttäjien palautteen pohjalta. Seuraavaksi tähtäimessä on entistä tarkempi osallistumisen seuranta.

"Tulemme kehittämään raportointia ainakin sen osalta, miten aktiivisesti tai kuinka moni asukas osallistuu HILDA-hetkiin. Raportoinnin tarkoitus on palvella käyttäjien tarpeita ja tuoda lisäarvoa", Sanna summaa.

Hyvin suunniteltu data auttaa keskittymään olennaiseen: siihen, että jokainen asukas saa arkeensa osallistumisen, kohtaamisen ja ilon mahdollisuuksia.

Kokeile HILDA-palvelua maksutta

HILDA on ympärivuorokautiseen palveluasumiseen sekä yhteisölliseen asumiseen kehitetty  helppokäyttöinen palvelu, joka tuo hoivatyöhön helpotusta, iloa ja mitattavaa vaikuttavuutta. 

Kokeilun tilaaminen onnistuu helposti täyttämällä tämän lomakkeen tai olemalla yhteydessä puhelimitse numeroon 0400 884 412.

Lue myös

Tilaa uutiskirje

Olen:
Kiitos liittymisestäsi uutiskirjeemme tilaajaksi!
Saat jatkossa kirjeemme kuukausittain sähköpostiisi.
Oho! Jotain meni pieleen lomaketta lähetettäessä.