Käsikirjoittamisesta kuvaamiseen – Miten HILDAn sisällöt syntyvät?

HILDA-palvelun sisältöjen tuottaminen on monivaiheinen prosessi, jossa ideointi, suunnittelu, käsikirjoittaminen, kuvaaminen ja organisointi kulkevat käsi kädessä. Kuvaustilanteet kuljettavat tekijätkin mitä moninaisimpiin ympäristöihin ja kiinnostavien ihmisten elämäntarinoiden äärelle. Esimerkkikuvissa olemme lentokapteenin seurassa Ilmailumuseossa, jossa kuvattiin HILDAn viimeisintä sisältöä.

Lähtökohtana HILDA-palvelun sisältöjen luomisessa on löytää kiinnostavasta sisältöaiheesta kirkas näkökulma. Viikoittaisissa sisältöpalavereissa Kardemummon tiimi suunnittelee ja kartoittaa sekä vuodenkiertoon liittyviä että ajattomia aiheita ja pohtii niiden kiteyttämistä ikääntynyttä kiinnostavaksi kokonaisuudeksi.

- Taannoin olimme kuvaamassa Ilmailumuseossa pian julkaistavaa sisältöä, jossa lentokapteeni kertoo työstään. Tällaisessa tarinassa korostuu melko spesifi asiantuntijuus, jota ihan jokaisella katsojalla ei ole, mutta samalla useimmilla meistä on kokemuksia lentomatkustamisesta ja lentokoneista. Rakennamme sisällön tutun teeman ympärille, mutta haluamme tuoda siihen aina jonkin HILDAlle ominaisen kulman, sisältö- ja viestintävastaava Maaria Keskitalo kertoo.

Joskus sisällöt rakentuvat vanhojen valokuvien ja spiikin varaan, toisinaan sisällön aihepiiriä taas lähestytään hidastetun videokuvan keinoin. Videomuotoisen sisällön kuvaamisessa ja leikkaamisessa ammattitaitoisella yhteistyöverkostolla on väliä, jotta HILDAmaisuus saadaan taltioitua ja välitettyä myös kuvakerronnan kautta. Pitkään kardemummolaisten mukana on kulkenut kuvaamassa ja videoita editoimassa Lasse Parkkila.

Rakennamme sisällön tutun teeman ympärille, mutta haluamme tuoda siihen aina jonkin HILDAlle ominaisen kulman.

Kuvaustilanteisiin Kardemummolla valmistaudutaan laatimalla runko kysymyksistä ja asioista, joita halutaan selvittää. Kuvattava ihminen voi olla minkä ikäinen hyvänsä, mikä tuo oman kiinnostavuutensa sisältöihin. Ikääntynyt voi samastua kaikkiin ikävaiheisiin ja eri ikäisten ihmisten seuraaminen palauttelee muistoja oman elämän varrelta. Hoivakodeista saadun palautteen mukaan katsojat myös kokevat virkistäväksi, kun näkevät HILDAssa eri ikäisiä ihmisiä, aina lapsista ja nuorista oman ikäisiinsä ihmisiin.

Sisältöjen rakentaminen vaatii taustatyötä

Vaikka kuvattavalla henkilöllä on itsellään usein paljon sanottavaa, on tärkeää jättää ilmaa spontaaneille reaktioille. Valmistautuminen kysymyksillä ja haastatteleminen kameran takana on tärkeä osa kuvaustilannetta.

- Kokemukseni mukaan kannattaa kuunnella herkällä korvalla, mitä sanottavaa kuvattavalla on – myös ja ennen kaikkea silloin, kun kamera ei käy. Usein rivien väleissä nousee ohimennen ilmoille sellaisia kiinnostavia ajatuksia, jotka tuovat lisää väriä tarinan kuljettamiseen, Maaria Keskitalo kertoo.

Siksi sisältöjen rakentaminen vaatii myös huolellista taustatutkimusta kustakin aihepiiristä. Tavallisesti historia ja nykypäivä sidotaan jollakin tavalla toisiinsa: ikääntynyttä kiinnostavat sisällöissä usein sellaiset näkökulmat, jotka on helposti sidottavissa omaan lapsuuteen tai nuoruuteen. Niitä tukevat HILDA-palvelulle ominaiset osallistavat kysymykset, joita jokaiseen sisältöön sijoitetaan. Kysymykset toimivat keskustelun herättäjinä ja vievät käsiteltävässä aihepiirissä syvemmälle, henkilökohtaiselle tasolle. Historia ja tämä päivä nivoutuvat yhteen, kun yksiköissä päästään yhtäältä päivittelemään maailman muuttumista ja toisaalta ihmettelemään, miten tietyt asiat säilyvät aikakausista riippumatta muuttumattomina.

Konkreettinen rekvisiitta puhuttelee ikääntynyttä

Jotta lopputuloksesta saadaan mielenkiintoinen, tehdään päätöksiä jo kuvauksia valmistellessa. Kuvauspaikan valinnalla on merkitystä, kun halutaan luoda autenttista tunnelmaa. Siksi esimerkiksi kuvien lentokapteeni oli luontevaa sijoittaa haastateltavaksi Ilmailumuseoon ja istuttaa siellä lentosimulaattorin ohjaimiin. Videokuvaa voidaan tukea myös erilaisella havainnollistavalla rekvisiitalla: vaatetuksella sekä konkreettisilla tavaroilla on niilläkin väliä, kun puhutellaan ikääntynyttä muistisairasta.

Aivan tavallisten ihmisten tavalliset tarinat kiinnostavat kardemummolaisia.

- Haluamme myös kuvaustilanteissa luoda kuvattavalle rennon fiiliksen! Ihminen on oman elämänsä, ammattinsa tai harrastuksensa asiantuntija, ja hänen sanottavansa on aina mielenkiintomme keskiössä, Maaria Keskitalo sanoo.

Kuvaustilanteen jälkeen editointi ja lopullinen käsikirjoitus tapahtuvat rinnakkain yhtä aikaa. Tarina halutaan saada soljuvaksi mutta napakaksi, ja kerrontaa korostetaan HILDA-palvelulle ominaisella selkeydellä ja maalailevilla mielikuvilla, joissa mennyt ja nykyhetki vuorottelevat sulassa sovussa. Valmis käsikirjoitus lähtee spiikattavaksi ääninäyttelijälle.

Lopullisen muotonsa sisältö saa aina kardemummolaisten työpöydällä. Kun valmiiksi editoitu video ja miksaajan kautta tulevat äänitiedostot palaavat toimistolle, alkaa sisällön lopullinen rakentaminen sisältötyökalun avulla. Viimeistelyprosessissa video, kuvat ja äänet löytävät paikkansa ja rakentuvat kokonaisuudeksi, joka päivittyy heti julkaisuhetkellään hoivakoteihin katsottavaksi ja arvioitavaksi.

Lue myös

Tilaa uutiskirje

Olen:
Kiitos liittymisestäsi uutiskirjeemme tilaajaksi!
Saat jatkossa kirjeemme kuukausittain sähköpostiisi.
Oho! Jotain meni pieleen lomaketta lähetettäessä.