Tehtävänä hoivakotiarjen sujuvoittaminen

Innostava ja inspiroiva asiakaspalvelu, tekninen tuki, käyttökoulutukset ja erilaiset kehitysprojektit ovat Rosannan työarjen ydintä. Hän kokee monipuolisen roolinsa merkitykselliseksi ja viihtyy osana Kardemummon rohkeaa ja kannustavaa työyhteisöä.

Rosannan hersyvä nauru kuuluu toimistohuoneesta, jossa on meneillään käyttökoulutus. Kyseessä on yksi niistä pullan- ja kahvintuoksuisista päivistä, jolloin HILDA-palvelusta kiinnostuneet saapuvat Kardemummon toimistolle oppimaan palvelun käyttöä kasvotusten. Suurin osa koulutuksista tapahtuu etätapaamisen muodossa.

- Tavoitteeni on, että koulutuksen avulla asiakkaat saavat otettua palvelun sujuvasti käyttöönsä ja he tietävät meidän auttavan tilanteessa kuin tilanteessa. Keskusteluyhteys aukeaa ja asiakas tietää, että meillä on töissä oikeita ihmisiä, joita asiakkaiden kokemukset aidosti kiinnostavat.

Koulutuksen myötä toimistolle saapuneet hoitajaopiskelijat ovat inspiroituneet HILDA-palvelun hyödyistä osana modernisoituvaa hoivakodin työarkea. Ideoiden energisoima seurue siirtyy pukemaan kenkiään ja ilmassa leijuu malttamattomuutta toimintakokonaisuuksen suunnittelun ja käyttämisen suhteen.

- Suosittelen hoivakoteja tutustumaan HILDA-palveluun tiimipalaverin yhteydessä seuraavasti: käynnistäkää palvelu ja katsokaa ainakin synnyinvuoteen perustuva musiikkimuistelumatka. Näin päästään yli ensimmäisestä kynnyksestä eli HILDAn käynnistämisen opettelusta. Samalla päästään myös yli seuraavasta kynnyksestä; ollaan löydetty jo ainakin yksi sisältö, joka toimii melkein tilanteessa kuin tilanteessa.

Koulutusten lisäksi viestimme asiakkaillemme säännöllisesti tuoreista HILDA-sisällöistä ja tarjoamme ideoita hoivakodin osallistavaan arkeen.

KUN PALVELEMME HOITAJIA, PALVELEMME MYÖS VANHUKSIA

Antoisien HILDA-sisältöjen suunnittelu vaatii sukellusta sekä hoitajien että vanhuksien ajatusmaailmaan. Siksi jatkuva vuorovaikutus, hoivakotivierailut, erilaisiin tutkimuksiin osallistuminen ja asiantuntija-yhteistyöt ovat avainasemassa Kardemummon tekemisessä. Säännöllisen palautteen saaminen ja syventyvän asiakasymmärryksen ansiosta osaamme tehdä videosisältöjä, jotka vastaavat hoivakotien aitoihin tarpeisiin.

- Onnistunut HILDA-hetki lisää vuorovaikutusta yhteisön sisällä. Saamme hoitajilta palautetta siitä, kuinka sisällöt käynnistävät keskusteluita, herättävät muistoja ja lisäävät asukkaiden yhdessäoloa. Palvelu tarjoaa parhaimmillaan kohtaamisia myös niiden asukkaiden kanssa, joiden muistisairaus on jo edennyt pitkälle. Lisääntynyt eloisuus, iloisuus ja yhteisöllisyys ovat valtavan arvokkaita asioita hoivakodissa.

Uskomme, että hoitajien hyvinvointi on suorassa yhteydessä vanhusten hyvinvointiin. Siksi haluamme sujuvoittaa hoitajien arkea mikä vaikuttaa hoivakotiasukkaiden hyvinvointiin positiivisesti. Hoivakodin parempi arki toimii erinomaisena motivaattorina kehittää tekemistämme jatkuvasti.

- Olen joskus ohjannut HILDA-musiikkiryhmää ikääntyneille osana MuMu-tutkimusta. Mieleeni jäivät muun muassa yhden asukkaan tukinuittomuistot ja toisen spontaani kutsu yhteistanssiin, molemmat HILDAn innoittamina. Jo tällaiset yksittäiset tapaukset saivat minussa aikaan syvää iloa.

TEHTÄVÄNÄ AUTTAA JA ENNAKOIDA

Uuden hoivakodin ottaessa palvelun käyttöönsä, on Rosannan tehtävä huolehtia siitä, että arki HILDA-palvelun kanssa lähtee rullaamaan mukavasti. Hän seuraa asiakasjärjestelmästä sitä, että tekniikan puolesta kaikki kulkee kuten pitääkin. Näin mahdolliset käyttökatkot ja poikkeukset tulevat huomatuiksi ja niihin osataan reagoida nopeasti.

- Kontaktoimme kaikkia asiakkaitamme säännöllisesti siltä varalta, että heillä on ilmennyt kysymyksiä, palautetta tai koulutustarpeita. Sen lisäksi haluamme kuulla ja oppia heidän arjestaan.

Uuden asiakassuhteen alkaessa lähetämme toimipisteeseen HILDA-boksin tarvikkeineen ja pidämme henkilökunnalle yhteisen käyttökoulutuksen. Autamme tarpeen mukaan asennukseen ja käyttöönottoon liittyvissä kysymyksissä. Tarvittaessa olemme lähettäneet hoivakotiin uuden soman kaukosäätimen jos aiempi on mystisesti kadonnut. Se on joskus selittänyt raporteissa näkyneen yhtäkkisen käyttökatkoksen.

- Kehitämme asiakaskokemusta jatkuvasti palautteiden ja oppimamme myötä. Tämä tarkoittaa mm. kuulluksi tulemisen, oikea-aikaisen tiedon ja palvelun arvon lisäämistä.

Tällä hetkellä kehitämme HILDA-palvelun käyttökokemusta seuraavalle tasolle. Käytännössä monipuolistamme palvelun videosisältöjä, päivitämme käyttöliittymää ja hiomme sisältösuosituksien tarkkuutta. Näin asiakkaamme saavat arkeensa lisää vinkkejä, inspiraatiota ja laadukkaita palasia toiminnan rakentamiseen.

Lue myös: Meillä oli aitoa kysyntää ja tarvetta HILDALLE

Lue myös

Tilaa uutiskirje

Olen:
Kiitos liittymisestäsi uutiskirjeemme tilaajaksi!
Saat jatkossa kirjeemme kuukausittain sähköpostiisi.
Oho! Jotain meni pieleen lomaketta lähetettäessä.